باز هم شام محرمانه سوروس و خاتمي البته ایندفعه  به نقل از كنت تيمرمن
انتشار خبر مربوط به مشروح مذاكرات 3 سال پيش سيد محمد خاتمي و جرج سوروس به نقل از سوروس واكنش شتابزده دفتر رئيس‌جمهور سابق كشورمان و رسانه‌هاي حامي وي را در پي‌داشت.
ايرنا نوشت؛ انتشار خبر مربوط به مشروح مذاكرات 3 سال پيش سيد محمد خاتمي و جرج سوروس به نقل از سوروس در جلسه‌اي كه به مناسبت سالگرد 11 سپتامبر در هتل بين المللي ترامپ (Trump International Hotel) نيويورك و در جمع مديران و فعالان تعدادي از سازمان هاي غيردولتي امريكا واكنش شتابزده دفتر رئيس‌جمهور سابق كشورمان و رسانه‌هاي حامي وي را در پي داشت، به طوري كه ضمن تكذيب اين خبر، روشنگري ايرنا را دروغ‌پردازي خواندند.
متعاقب اين تكذيب و پوشش يكپارچه آن به‌عنوان تيتر يك روزنامه‌ها و سايت‌هاي حامي خاتمي، بي‌بي‌سي فارسي نيز دست به‌كار شد و به نقل از فردي كه او را ايمي ويل مسئول ارتباطات رسانه‌اي موسسه جامعه آزاد متعلق به سوروس مي‌خواند، خبر داد: آقاي سوروس با آقاي خاتمي آشنايي شخصي ندارد و تماسي با او نداشته است.
اين خبر اگرچه در اين رسانه‌ها به‌عنوان تكذيبيه دفتر سوروس مطرح شد اما هيچ نشاني از فرد مصاحبه‌شونده بي‌بي‌سي به‌عنوان يك مقام مسوول در سايت موسسه جامعه آزاد (www.soros.org) وجود ندارد و در ضمن دفتر سوروس و يا سايت رسمي موسسه نيز هرگز نسبت به تكذيب اين خبر اقدام نكرد.
اما در حالي كه دفتر خاتمي اظهارات كيان تاجبخش درخصوص ديدار وي با سوروس و سپس خبر ايرنا را تكذيب كرد، سند جديدي برگرفته از مقاله 3 سال پيش "كنت تيمرمن " (Kenneth R. Timmerman) مدير اجرايي مؤسسه‌ي موسوم به "بنياد دموكراسي براي ايران "، پرده جديدي از جزئيات شام محرمانه سوروس و خاتمي را فاش كرد.
تيمرمن موسس بنياد دموكراسي براي ايران است كه خود نيز مدير اجرايي آن بود. وي كه از نيروهاي بخش پژوهشي سازمان جاسوسي امريكا (سيا) است، با موسسه آمريكن اينترپرايز و همچنين پروژه قرن جديد براي امريكا نيز همكاري دارد. اين موسسات همانند موسسه جامعه باز سوروس امريكا به‌صورت ويژه بر روي موضوع ايران تمركز دارند.
اما تيمرمن 3 سال پيش در تاريخ 15 سپتامبر 2006 مقاله‌اي در پايگاه اينترنتي نيوز مكس (http://archive.newsmax.com/archives/articles/2006/9/14/205414.shtml?s=sr) با اشاره به موضوع هسته‎اي ايران و بررسي پيشنهادهايي براي چگونگي توقف ايران هسته‌اي از ديدار محرمانه سوروس و خاتمي در يك ضيافت شام خبر داده بود.
تيمرمن در اين زمينه نوشت: "همزمان و كمتر از يك مايل دورتر از محل گفت وگوي پهلوي با سانتوروم و مارتينز در سناي امريكا، "جرج سوروس " و ساير مخالفان دولت بوش در هتل "هايت " گردهم آمده بودند تا تعامل دولت با تهران را خواستار شوند. سوروس خطاب به شركت كنندگان در اين نشست كه به همت "بنياد امريكاي نوين " برگزار شده بود، درباره يك "معامله بزرگ " با تهران سخن گفت كه به رسميت شناخته شدن ايران از سوي امريكا، پايان رويارويي هسته اي از طريق مذاكرات و ازسرگيري مناسبات عادي ميان دو كشور را در بر خواهد داشت.
برخي مقامات روز پنجشنبه به نيوزمكس گفتند كه سوروس در همين هفته و در يك مراسم خصوصي صرف شام در بوستون، درباره اين "معامله بزرگ " با "محمد خاتمي " رئيس جمهوري سابق ايران گفت وگو كرد. يك ايراني كه در آن مراسم شام حضور داشت، گفت: "خاتمي به ما گفت كه آمريكا بايد مذاكره با ايران را آغاز كند. او افزود كه ايران مسلما خواهان تعليق غني سازي اورانيوم، اما نه به عنوان يك پيش شرط براي مذاكرات است.
با اين حال، فرد ياد شده به نقل از خاتمي گفت كه ايران "غني سازي سوخت هسته اي را كنار نمي گذارد "، زيرا وعده هاي غرب را مبني بر عرضه سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر باور ندارد. نيروگاه بوشهر با وجود 11 سال فعاليت پيمانكاران روسي، هنوز عملياتي نشده است.
اين مقام ايراني همچنين گفت: "از اين رو، يك برنامه R&D (تحقيق و توسعه) اجرا مي شود و اگر حاضر به پذيرش آن نباشيد، هيچ معامله ي بزرگي در كار نخواهد بود. " "استيون كلمنز " مدير "برنامه راهبرد آمريكا " در بنياد امريكاي نوين نيز در مراسم صرف شام خاتمي با سوروس شركت داشت و سخنان مقام ايراني را تصديق كرد.

"هومن مجد " روزنامه نگار آزاد كه در طول اقامت خاتمي در آمريكا، مشاور و مترجم او بود، گفت، سفر خاتمي به آمريكا از ماه ها قبل برنامه ريزي شده بود. "اين سفر با شروع ضرب الاجل سازمان ملل براي تعليق غني سازي، دقيقا همزمان شد. "
كلمنز انجام يك "معامله بزرگ " بر سر برنامه هسته يي با ايران را كار سخت و دشواري خواند كه به نتيجه رساندن آن، راحت و آسان نيست. يك ايراني كه در ميهماني شام خاتمي با سوروس، او را همراهي مي كرد گفت، رئيس جمهوري سابق ايران در توضيح رد مكرر پيشنهادهاي آمريكا - از جمله تلاش چند ساله "بيل كلينتون " - درباره يك "معامله بزرگ " از سوي تشكيلات رهبري ايران ، كلينتون را مسوول اين بن بست دانست.
اين ايراني گفت: "پس از عذرخواهي مادلين آلبرايت وزير خارجه وقت آمريكا بابت مداخله آمريكا در كودتاي 1953 عليه دولت محمد مصدق نخست وزير وقت ايران ، همه مسايل در جهت آشتي پيش مي رفت. " اما، خاتمي گفت، كلينتون، با "نامنتخب " خواندن تشكيلات رهبري ايران، اين معامله را ضايع كرد. "
كنت تيمرمن كه مقالاتش گاهي در پايگاه اينترنتي newsmax.com منتشر مي‌شود، چندي پيش نيز نوشته بود: بنياد ملي براي دموكراسي ميليون‌ها دلار را در دهه‌هاي گذشته براي راه‌اندازي انقلاب هاي رنگي در اوكراين، صربستان هزينه كرده و سياسيون آن‌ها را با تكنيك‌هاي سازماندهي و ارتباطات آموزش داده است.
وي همچنين افزوده بود: بنياد ملي دموكراسي از ستاد ميرحسين موسوي حمايت مي كرده و اين اقدام را از راه ارتباط با سازمان هاي غير دولتي خارج از ايران انجام مي داده است. اين سازمان ها آماده بودند تا به محض اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در ايران معترضين را سازماندهي كنند. همچنين موسوي پيش از اعلام رسمي نتايج انتخابات به شكل غيرمنتظره اي اعلام كرد كه در اين انتخابات به پيروزي رسيده است.
اما شواهد ايرنا درباره ديدار خاتمي و سوروس به روايت كنت تيمرمن خلاصه نمي‌شود، به طوري كه سيد محمد خاتمي 25 شهريورماه 85 هنگامي كه پس از دو هفته از سفر به ايالات متحده به ايران بازگشت، در تشريح نتايج سفر خود ضمن رد اين مسئله كه سفرش غيرمنتظره بوده است، جزئياتي از افراد و مقاماتي را كه در اين سفر با آن‌ها ديدار داشته است، بيان كرد.
خاتمي اگرچه در برخي موارد به مكان ديدارها و حتي ميزان جمعيت حاضر در آن‌ها نيز اشاره دقيق داشت اما هنگامي كه به موضوع ديدارش با روساي تينك تانك هاي امريكا (اتاق‌هاي فكر) رسيد، حاضر نشد جزئياتي را بيان كند و تنها گفت: "فرصتي پيش آمد تا با برخي از روساي تينك تانك‌ها كه دولتي نيستند اما فكرآفرين و ايجاد كننده‌ي فكر هستند و در جامعه علمي، فرهنگي و سياسي امريكا تاثيرگذارند، ديدار كنم. "
شايد اگر خاتمي در قبال خبر ديدارش با سوروس كه نخستين بار كيان تاجبخش به آن اشاره و تاكيد كرد ارتباطات مستمري بين اين دو، وجود داشته است، اقدام به تكذيب شتابزده نمي‌‎كرد، اكنون اوضاع به مراتب براي وي راحت‌تر بود و لازم نبود رسانه‌هاي نزديك به او از تهران تا لندن هر روز براي تكذيب مستندات روشن در زمينه اين ديدار با دشواري مواجه شوند.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا